सामाजिक उत्थान के उद्देश्य को अपने विभिन्न प्रकल्पों के माध्यम से मूर्तरूप देने के लिए प्रतिबद्ध ऋषि मतंग का आश्रम वन के निकट स्थित था। उनके आश्रम में सुदूर प्रदेशों से प्रतिभाओं का समय-समय पर आगमन हुआ करता। आश्रम की ओर आने के दो मार्गों में से एक मार्ग वन से सीधा आश्रम की ओर आता तो दूसरा नदी के उस पार किनारे से होता हुआ आश्रम से जुड़ता।
नदी से होकर गुजरते इस मार्ग की दूरी कुछ अधिक होने के कारण यात्रीगण अक्सर वन से निकले कच्चे रास्ते को ही यात्रा हेतु प्राथमिकता दिया करते थे। कम समय में गंतव्य को पहुँचाने वाला यह कच्चा मार्ग, कंकड़-पत्थरों व काँटेदार झाड़-झंखाड़ों से युक्त सुगम न था। असमय चलती तेज हवाएँ वट वृक्षों के सूखे पत्तों को उड़ाकर इस मार्ग में पसारती चली जाती थीं। सूखे पत्तों व धूल से ढके रहने के कारण इस मार्ग में बिछे कंटक-काँकड़ यात्रियों को सदैव हानि पहुँचाया करते। मतंग के इस आश्रम के परिक्षेत्र की भौगोलिक दशा सरल जीवनयापन की दृष्टि से अनुकूल न थी।
यह सब कुछ जानते हुए भी मतंग आश्रमवासियों को इन प्रतिकूल परिस्थितियों के मध्य परहितार्थ निरंतर श्रमयुक्त परिष्कृत जीवन जीने की प्रेरणा व प्रशिक्षण दिया करते, जिससे कि विषम परिस्थितियाँ जीवनलक्ष्य की प्राप्ति में कभी बाधक सिद्ध न हों। आयु ढलने के साथ आई शारीरिक शिथिलता मतंग ऋषि के उत्साह के आड़े न आया करती।
जीवन के अंतिम अध्याय में भी वे स्वकृत पुरुषार्थ से आश्रम के तंत्र से लेकर उससे जुड़ी व्यवस्थाओं को प्रत्यक्ष सहभागिता के आधार पर स्वयं सुनिश्चित किया करते। आश्रम की विधि-व्यवस्था को जीवंत व्यक्तित्व के माध्यम से प्रस्तुत कर शिक्षण देने की उनकी अपनी अनूठी शैली थी।
उन्हीं दिनों एक दिन अत्यंत दीन अवस्था में उपेक्षित विवश शबरी नामक भीलकन्या उनके आश्रम पहुँची। संयोगवश उसे ऋषि मतंग की कृपादृष्टि प्राप्त हुई। उसने आश्रम के निकट ही अपना डेरा डाल लिया। ऋषि मतंग 1 द्वारा किए गए उपकार से अनुगृहीत हो निस्स्वार्थ गुरुसेवा के रूप में मार्ग बुहारने का उसने नित्यक्रम बनाया, जिससे न कि गुरु व अन्य यात्रियों को आवागमन में किसी प्रकार की न असुविधा न उठानी पड़े।
ग्रीष्म ऋतु थी। भीषण गरमी पड़ रही थी। वन्य प्राणी आकुल-व्याकुल हो वृक्ष-वनस्पतियों की ओट की शीतल ■ छौंह को तलाश व उसकी आड़ में छिपकर स्वयं को सुरक्षित कर रहे थे। भक्तिमती शबरी अभी-अभी मार्ग बुहारकर राह एक ओर अपनी बुहारनी लिए बैठी थी। अज्ञात प्रतीक्षा व की स्थिति में बैठी शबरी की दृष्टि बुहारे गए मार्ग पर पुनः जा पड़ी।
मार्ग को निहारती शबरी की आँखों के समक्ष ऋषि 5 मतंग द्वारा दिए आश्वासन दृश्यमान हो उठे। उनके दर्शन में व डूबी शबरी कुछ इस प्रकार आनंदित हो रही थी कि मानो इस क्षण मतंग उसे पुनः याद दिला रहे हों - शबरी! तू न शुद्धात्मा होने के साथ ही सौभाग्यशाली भी है। तूने भक्ति के शिखर को छुआ है। भक्ति प्रबल होने पर स्वयं भगवान को भक्त के समक्ष आने के लिए विवश होना पड़ता है। तू देखना र कि एक दिन प्रभु श्रीराम स्वयं चलकर तेरे पास आएँगे और तुझे दर्शन देंगे।
कल्पना की उड़ान यहीं तक नहीं थमी, बल्कि गुरुवाक्य पर विश्वास करती व उसे साकार होते हुए व न आगे यह भी देखने लगी जैसे- प्रभु श्रीराम आ ही गए हों और उसे दर्शन देकर सस्नेह उसके चुने फलों का सेवन कर रहे हों। इतना कुछ देखती शबरी ऐसे आनंदलोक में जा विराजती; जहाँ उसे न स्थान की सुध होती, न शरीर इत्यादि की।
क प्रेम के आनंद में लीन शबरी अपने गुरु ऋषि मतंग से होती हुई प्रभु श्रीराम में समा जाती। इस तपती दुपहरी का उस पर कोई असर होता न दिख पड़ता। उसके आनंदविभोर - मुखमंडल पर विराजित मंद शीतलता तो कभी-कभार उस । ओर से गुजरते राहगीरों के लिए आश्चर्य का विषय ने बन जाती।
इसी अवस्था में किसी अज्ञात लोक में विहार करते कितना समय गुजर जाता, इसकी सुध अब उसे न रहती। गुरुभक्तिनी शबरी का वर्षों से यही क्रम था। वो भोर में ही उठकर गुरु के आश्वासन को याद करती तथा प्रभु श्रीराम के आने की आस में पथ बुहारती, निकट के बगीचे से फल फूल इत्यादि चुन लाती और साँझ होने तक राह ताकती रहती।
भीलों के कुल में जन्मी शबरी का परिवार एक ऐसे समुदाय के अंतर्गत आता था, जो कि अत्यंत निर्दयता से वन के पशु-पक्षियों के शिकार के लिए कुख्यात था। भोजन की आपूर्ति एवं मनोरंजन, दोनों ही कारणों से उसके परिवार द्वारा प्रतिदिन जीवों की हत्या का जघन्य कृत्य किया जाता, जिसे देख नन्ही शबरी सहम उठती। विरोध का दुस्साहस उससे न बन पड़ता तो मन-ही-मन भगवान से प्रार्थना करती। सात्त्विक संस्कारों को लिए शबरी अधिक दिनों परिवार की वंशानुगत तामसिकता को न झेल सकी और एक रोज जब परिवार में उसके विवाह हेतु जबरदस्ती की गई तब वह भाग निकली व भटकती हुई ऋषि मतंग के आश्रम जा पहुँची और उनकी कृपा-छाँह व संरक्षण में जीवनयापन करने लगी थी।
दीर्घकालीन प्रतीक्षा के उपरांत आया वह दिन भक्तिमती शबरी के लिए विशिष्ट था। उसके वर्षों का तप फलित होने को था। नित्य की ही भाँति शबरी प्रातः मार्ग बुहारती बीच बीच में अपनी बढ़ी आँखों से वन के छोर को देखती। अपनी धुन में रमी वह कुटिया में बैठी थी कि किसी के पदचाप से वह चौंक पड़ी और बाहर निकल आई। भगवान राम वन से निकलते प्रकृति के सौंदर्य को निहारते ठीक उसी मार्ग से शबरी से मिलने पहुँचे।
प्रभु को अपने समक्ष पाकर शबरी भावविह्वल होकर खड़ी रही। हृदय के भाव आँखों से अश्रु बनकर झरने लगे। उसे इस दृश्य पर विश्वास नहीं हो रहा था। अपने गुरु ऋषि मतंग को स्मरण करती अपनी आँखें मलती शबरी बार-बार प्रभु श्रीराम को देखती कि कहीं यह मेरी कोई कल्पना तो नहीं। भगवान राम स्नेह से शबरी के आँसू पोंछते हुए कहने लगे- "शबरी! हम अभी भूखे हैं। क्या तुम हमें कुछ खिलाओगी नहीं ?"
शबरी को अब पूर्णतः विश्वास हो गया कि यह सब यथार्थ सत्य है। वह अपने प्रभु से लिपटकर फूट फूटकर रोने लगी व अगले ही पल भागी-भागी अपनी कुटिया से फल ले आई। भगवान राम के साथ आए भ्राता लक्ष्मण को कुटिया के आँगन में उसने बिठाया व सेवा हेतु
तत्पर हुई। भगवान राम आस-पास के क्षेत्र को आश्चर्य से देखने लगे। वहाँ लगे सारे फूल खिले हुए थे, एक भी कुम्हलाया नहीं था। प्रत्येक से मधुर व भीनी-भीनी सुगंध निकल रही थी। जिज्ञासावश उन्होंने शबरी से इसका कारण पूछा तो वह बोली- "भगवन् ! इसके पीछे एक घटना है। यहाँ बहुत समय पूर्व मतंग ऋषि का आश्रम था। बहुत से ऋषि-मुनि और विद्यार्थी रहा करते थे।
'एक बार चातुर्मास्य के समय आश्रम में ईंधन समाप्तप्राय था। वर्षा प्रारंभ होने के पूर्व ईंधन लाना आवश्यक था, किंतु आलस्यवश विद्यार्थी लकड़ी लाने नहीं जा रहे थे। एक दिन स्वयं वृद्ध मतंग अपने कंधे पर कुल्हाड़ी रखकर लकड़ियाँ काटने चल दिए। गुरु को जाते देख विद्यार्थी भी उनके पीछे जाने लगे।
"लकड़ियाँ काटते-काटते आचार्य के शरीर से स्वेद बिंदु निकलने लगे। विद्यार्थी भी पसीने से तर-बतर हो गए। तब जहाँ-जहाँ वे श्रम - बिंदु गिरे थे, वहाँ-वहाँ सुंदर फूल खिल उठे, जो बढ़ते-बढ़ते आज सारे वन में फैल गए हैं। यह उनका पुण्य प्रभाव ही है कि वे ज्यों-के-त्यों बने हुए हैं। कुम्हला भी नहीं रहे हैं।"
यह कुछ सुन भगवान श्रीराम अपने स्थान से उठे व आश्रम की दिशा की ओर मुड़कर अभिवादन की मुद्रा में : खड़े होकर लक्ष्मण को संबोधित करते कहने लगे- "भाई! श्रमजीवी के शरीर से निकलने वाला पसीना ही संसार का पोषण करता है और जीवन जीने की अनुकूल स्थिति पैदा करता है। इसीलिए ऋषि मतंग के इस पुरुषार्थ को प्रणाम करो।"
शबरी का कल्याण करके, उससे विदा लेकर भगवान राम उसके निवासस्थल से कुछ दूर ही चले थे कि अनुज लक्ष्मण ने शबरी के अतिथि सत्कार पर प्रश्न किया “भैया! अतिथि सत्कार का यह ढंग तो कदापि उचित न था। आपने उस वृद्धा के हाथ से उसके जूठे फल क्यों ग्रहण किए?" भगवान मुस्कराए और कहने लगे "लक्ष्मण! वे फल नहीं, शबरी के अनन्य भाव थे, जो उसकी भक्ति से वर्षों से सिंचित होकर श्रद्धा की मिठास में पक चुके थे। अब तुम ही बताओ, मैं उनकी कैसे उपेक्षा कर सकता था?" भगवान के लीला प्रसंग ने यह सिद्ध कर दिया था कि वे वस्तुओं के नहीं, बल्कि भावों के भूखे होते हैं।
God is hungry for emotion.
Committed to embody the purpose of social upliftment through his various projects, the ashram of sage Matang was located near the forest. In his ashram, talents from distant regions used to come from time to time. Of the two routes to reach the ashram, one would come straight from the forest to the ashram and the other would pass through the other side of the river and connect to the ashram.
Due to the distance of this route passing through the river, the travelers used to give priority to travel only on the unpaved road coming out of the forest. This unpaved road, which took to the destination in a short time, was not easy with pebbles and thorny bushes. Untimely strong winds blowing dry leaves of banyan trees used to spread on this path. Due to being covered with dry leaves and dust, the thorns and pebbles lying on this route always caused harm to the travelers. The geographical condition of the area of this ashram of Matang was not favorable from the point of view of easy living.
Knowing all this, Matang would have given inspiration and training to the residents of the ashram to live a refined life with continuous labor for charity in the midst of these unfavorable conditions, so that unforeseen circumstances would never prove to be a hindrance in the attainment of the goal of life. The physical laxity that came with age would not have come in the way of Matang Rishi's enthusiasm.
Even in the last chapter of his life, he himself would have ensured the arrangements related to the ashram on the basis of direct participation from his self-proclaimed effort. He had his own unique style of teaching by presenting the law and order of the ashram through a vibrant personality.
One day in a very poor condition, a neglected helpless Bhilkanya named Shabri reached his ashram. By chance, he got the blessings of sage Matang. He made his camp near the ashram. To be graced by the favor done by sage Matang I, he made a routine of sweeping the path in the form of selfless Guruseva, so that the Guru and other passengers do not have to face any kind of inconvenience in the journey.
It was summer. It was getting hot. The wild animals were bewildered and were looking for the cool shade of the tree-vegetables and protecting themselves by hiding under its guise. Bhaktimati Shabari was just sweeping the road and was sitting on one side with her swaying. Sitting in an unknown waiting position, the sight of Shabri went back on the road that had been washed away.
?
The assurances given by the sage 5 Matang became visible in front of the eyes of Shabari, watching the path. Shabri, immersed in his darshan, was rejoicing in such a way that at this very moment Matang was reminding him again - Shabri! You are not only pure soul but you are also fortunate. You have touched the pinnacle of devotion. When devotion prevails, the Lord himself is compelled to appear before the devotee. You must see that one day Lord Shri Ram himself will come to you and give darshan to you.
The flight of imagination did not stop here, but believed in the Guruvakya and began to see it coming true and not even further as if Lord Shri Ram had already come and appeared to him and was lovingly eating his chosen fruits. Seeing so much, Shabari would sit in such a blissful world; Where he did not care about the place, nor the body etc.
Shabari, who was absorbed in the joy of love, would go through his guru sage Matang and get absorbed in Lord Shri Ram. This scorching afternoon did not seem to have any effect on him. Sometimes the coolness of his face is sitting on his face. It became a matter of surprise for the passers-by passing by.
In this state, how much time would have passed while living in some unknown world, he would no longer care about it. This was the order of Guru Bhaktini Shabari for years. She would wake up early in the morning, remembering the assurance of the guru and sweeping the path in the hope of the arrival of Lord Shri Ram, picking fruits and flowers from the nearby garden and looking for the way till evening.
Born in the family of Bhils, Shabri's family belonged to a community that was notorious for hunting wild animals and birds with utmost ruthlessness. Due to both the supply of food and entertainment, the heinous act of killing the living beings was committed by his family every day, seeing which little Shabri would be horrified. If the audacity of opposition had not been made by him, then he would have prayed to God in his heart. Shabri could not bear the family's hereditary vengeance for a long time for the sattvik rites and one day when the family was forced to marry her, she ran away and wandered to the ashram of sage Matang and lived under his grace and protection. Was on
The day that came after a long wait was special for Bhaktimati Shabari. His years of penance were to bear fruit. As usual, Shabri would look at the edge of the forest with his enlarged eyes in the middle of the morning sweeping the road. She was sitting in her hut when she was shocked by someone's footsteps and came out. Lord Rama came out of the forest, admiring the beauty of nature, came to meet Shabari on the same route.
Seeing the Lord in front of her, Shabari stood in an emotional state. Emotions of the heart started flowing like tears from the eyes. He could not believe this scene. Rubbing her eyes remembering her guru sage Matang, Shabri would repeatedly look at Lord Shri Ram to see if it was any of my imagination. Lord Rama wiping Shabri's tears with affection said- "Shabri! We are hungry now. Won't you feed us something?"
Shabari is now fully convinced that all this is the real truth. She clinging to her lord wept bitterly and the very next moment she ran away and brought fruits from her hut. He made brother Lakshman, who came with Lord Rama, sit in the courtyard of the hut and for service.
Got ready. Lord Rama looked at the surrounding area in amazement. All the flowers there were in bloom, not a single one had withered. A sweet and sweet fragrance was emanating from each. Out of curiosity, when he asked Shabari the reason for this, she said - "God! There is an incident behind this. There was an ashram of Matang Rishi here a long time ago. Many sages and students used to live here.
'Once during Chaturmasya, the fuel in the ashram was almost exhausted. It was necessary to bring fuel before the rain started, but due to laziness the students were not going to bring wood. One day old Matang himself went to chop wood with an ax on his shoulder. Seeing the Guru leaving, the students also started following him.
"Swed points started coming out of Acharya's body while chopping wood. The students also became drenched in sweat. Then, wherever those labor points had fallen, beautiful flowers bloomed there, which grow and grow today all the forest." It is their virtuous effect that they have remained as they are. They have not withered.
Hearing this, Lord Shri Ram got up from his place and turned towards the direction of the ashram in a salutation posture: Standing up and addressing Lakshmana, he started saying - "Brother! The sweat coming out of the body of the laboring person nourishes the world and gives life to life." Creates a favorable situation. That's why bow down to this effort of sage Matang."
Lord Rama had gone some distance away from his residence after taking away from Shabari, that Anuj Lakshman questioned Shabri's hospitality, "Brother! This manner of hospitality was never appropriate. Why did you accept the leftover fruits from that old woman's hand?" The Lord smiled and said, "Lakshman! They were not fruits, they were the exclusive expressions of Shabari, who were fed by his devotion over the years and ripened in the sweetness of reverence. Now you tell me, how could I have neglected them?" The pastimes of the Lord proved that they are hungry not for things, but for feelings.
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